تبلیغات
بهار نو - «روابط‌عمومی» در «دولت مردم داران»

بهار نو
 
عشق یعنی ظاهر باطن نما / باطنی آکنده از نور خدا


ساخت فلش مدیا پلیر
ابزار وب Online User
 محمد امامی(Emami41@yahoo.com): با استقرار دولت اعتدال‌گرای یازدهم، امید در جامعه برای تغییر و بهبود اوضاع، موج می‌زند. عطش تحول‌خواهی و تغییرطلبی، جامعه را فرا گرفته و هر کجا اعمال تغییر با رکود و کندی روبرو شده، با اعتراض و واکنش‌های مردمی روبرو شده و شعارها و برنامه‌های رییس جمهور محترم به دست اندرکاران یادآوری می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز بر عزم خود برای محقق ساختن شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های دولت تدبیر و امید پای می‌فشرد و بر سخنان مهم خود در مراسم تحلیف و تنفیذ تاکید می‌کند.
تاکید بر اینکه «دولت تدبیر و امید، رعایت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان و پاسخگویی به  جامعه و مدیریت علمی تاکید خواهد داشت. مردم تغییر، تحول و تعالی را می‌خواهند. مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند، مردم می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردم می‌خواهند در فضایی آرام، معنوی و عقلانی زندگی کنند».
رییس دولت یازدهم با یادآوری این نکته که .....
.....«همگی باید قدر این فرصت را بدانیم، سرگرم حاشیه‌ها نشویم و هدف را گم نکنیم» بر این مهم تاکید می‌کند که « ما باید به مردم اعتماد کنیم و با آنها صادقانه سخن گوییم» و « شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است».
«روحانی»، در سخنان مهم خود با آگاهی از آسیب‌های معضلات ۸سال اخیر بر این باور است که «تشکیل دولت راستگویان، امانتداران، اخلاق مداران و مردم داران نزدیک ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است».
با تشکیل دولت راستگویان، امانتداران و مردم‌داران، باید ساز و کارهای لازم را برای تحقق این شعارها و آرمان‌ها نیز فراهم کرد و یکی از ساز و کارهای مهم، استقرار و شکل‌گیری «روابط‌ عمومی‌های مردم دار و مردم مدار» با رویکرد علمی است. لذا در دولت مردم‌داران، برای استقرار و شکل‌گیری روابط‌عمومی‌های مردم دار و مردم‌مدار، توجه به چند بعد ضروری است:

شایستگی مدیران روابط عمومی
مدیران روابط عمومی باید شایسته ترین‌ مدیران باشند و افزون بر دانش و بینش تخصصی ارتباطات، متانت، مهارت و توانایی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل را داشته باشند.
این ویژگی، مدیران روابط عمومی را قادر خواهد ساخت تا به خوبی ضمن شناخت و آگاهی از واقعیت‌ها، و تدارک برنامه‌ی جامع و کامل برای روابط عمومی، بتوانند با ارتباط و تعامل با دستگاهها و رسانه‌ها و کارکنان و سایر مدیران، اهداف و برنامه‌های سازمان را تا تحقق کامل حمایت و پشتیبانی کنند.
بی‌تردید در این عصر، تقویت عنصر دانایی در سطوح مختلف روابط‌عمومی‌ها به ویژه سطوح مدیریتی و سرپرستی، آن‌ها را برای ایفای مسئولیت‌های خویش توانا می‌سازد.
تقویت امید در جامعه، با روی آوردن به عقلانیت و به کار گماردن مدیرانی مدبر و اعتدال‌گرا و متخصص در روابط‌عمومی‌ها میسر است، مدیران مردم‌گرایی که در کمال صداقت و درستی، شفافیت را در جامعه رواج دهند و اعتماد عمومی، این عظیم‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی را در پهنه‌ی گیتی بگسترانند، که کلید اعتماد عمومی، شفافیت و صداقت با مردم است.

اولویت مردم مداری بر بوق تبلیغاتی بودن
مهم‌ترین رسالت و وظیفه‌ی روابط عمومی، شناخت نیازها، مشکلات، موانع و گرفتاری‌های مردم، این ولی نعمتان جامعه است، بنابر این در دولت «تدبیر و امید» که رییس دولت، آن را دولت «مردم‌داران» می‌خواند، اولویتی بالاتر و فوری‌تر از مردم‌داری و مردم مداری نیست.
روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و به ویژه خدمت‌رسان در این دوره باید به شدت از این‌که صرفا بوق تبلیغاتی مدیر سازمان باشند پرهیز کنند، شهروندان را ولی نعمت خود دانسته و مردم‌مداری را جایگزین مدیرمداری کنند.
برای این منظور روابط‌عمومی‌ها باید همت کنند و اجزای دستگاه‌های اجرایی، به ویژه دستگاههایی که خدمات وسیع و گسترده‌ای دارند را پاسخگو ساخته و مشکلات و نیازهای نوشونده‌ی مردم را به طور مستمر شناسایی کرده و با شناخت کاستی‌های خدمت‌رسانی، دستگاه‌های اجرایی را برای خدمات کارآ و اثربخش راهنمایی نمایند.
برای این منظور یکی از اقدامات حساس و ضروری، تعامل مناسب با رسانه‌هاست که نباید مورد غفلت واقع شود. در صورت شکل‌گیری رابطه‌ی دوسویه و اثربخش مبتنی بر اخلاق، صداقت و احترام متقابل میان روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها به عنوان میانجی افکار عمومی، روابط‌عمومی قادر خواهد بود ضمن ایجاد ارتباط با افکار عمومی و تشریح اهداف و برنامه‌های سازمان، از بروز شایعه، ابهام و خلل در افکار عمومی پیشکیری کرده و در صورت بروز ، به موقع نسبت به ترمیم افکار عمومی اقدام نماید. همچنین چشم بیدار رسانه‌ها همواره ناظری دلسوز برای جامعه خواهد بود تا با رصد کردن عملکرد خدمتگزاران و انتظارات و بازخوردهای مردم، ضمن بیان عملکرد خدمتگزاران، کاستی‌های فرایندهای خدمتگزاری را به مسئولان گوشزد نماید.

روش‌ها و ساز و کارهای مناسب اجرایی روابط عمومی
مدیران کارآمد و شایسته‌ی روابط‌عمومی که مردم داری و مردم مداری را وجهه‌ی همت خویش ساخته‌اند، تنها در صورتی خواهند توانست به اهداف و رسالت‌های روابط عمومی دست بیابند که از ساز و کارهای مناسب بهره‌مند و برخوردار باشند و روش‌های پسندیده، کارآمد و اثربخشی را برای ایفای مسئولیت‌های خویش به کار ببرند.
اصلاح و بهبود ساختاری روابط‌عمومی‌ها، بهره‌مندی از بینش، دانش، فنون  و مهارت‌های نخبگان و مشاوره‌های تخصصی و آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی، به کارگیری پژوهش و تحقیق، فناوری‌های ارتباطی نو، کاربست عنصر خلاقیت و نوآوری، تعامل شایسته با رسانه‌ها، همچنین بهره‌مندی از تجارب مفید و ایجاد بانک ایده و حافظه‌ی سازمانی برای روابط‌عمومی‌ها، و .... از جمله ساز و کارهایی است که می‌تواند زمینه‌های پیشرفت و اعتلای هنر هشتم را فراهم سازد.
همچنین باز کردن میدان برای سازمان‌های مردم نهاد روابط‌عمومی، و بهره‌مندی از خرد جمعی فعالان و صاحبنظران روابط‌عمومی، از دیگر زمینه‌ها و اقداماتی است که می‌تواند به اعتلا و پیشرفت و حرکت رو به جلوی روابط‌عمومی کمک شایانی نماید.
فراموش نباید کرد که روابط‌عمومی، جایگاهی برای اغوا و نفوذگری، برگزاری سمینارهای رنگارنگ و ناکارآ و بی‌خاصیت و بنگاه نصب پلاکارد و ماشین تبلیغ و بوقچی‌گری مدیر نیست، بلکه جایگاهی والا برای اندیشه‌ورزی، عمل‌گرایی، خدمت‌رسانی و رویکرد علمی و مردم‌مدارانه مبتنی بر پژوهش و برنامه‌ریزی است که این عرصه‌ی خدمت‌رسانی را از یک سو به مأمن و پناهگاهی مطمئن و کارآمد و اثربخش برای مردم و دفاع جانانه از خواست‌های به‌حق آنان تبدیل می‌کند و از سوی دیگر با روش‌هایی مبتنی بر صداقت، به دفاع از اعتبار، هویت، بقا، پیشرفت و تعالی سازمان برمی‌خیزد.
طراحی و استقرار نظام ارزیابی‌عملکرد، نظام تشویق و تنبیه، نظام پاسخگویی، نظام شایسته‌سالاری(انتخاب و انتصاب) و ... از سوی نهادها و دستگاه‌های بالاسری، از دیگر مکانیزم‌ها و روش‌هایی است که برای تحقق آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و اهداف و شعارها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، و تحقق رسالت‌ها و ایفای وظایف و مسئولیت‌های روابط‌عمومی، ضرورت آن کاملا محسوس و ملموس است.

استانداران در صف مقدم همراهی
تصور شکل‌گیری اعتماد عمومی، دستگاه‌های پاسخگو، تحول و تعالی در دستگاههای اجرایی، بدون همراهی و همرایی و همداستانی و مشارکت فعال مدیران دستگاه‌ها با روابط‌عمومی ، تصوری دور از واقعیت است.
بی‌تردید شکل‌گیری «دولت مردم‌داران» که مورد تاکید رییس جمهور محترم قرار گرفته، بدون پیشتازی مدیران دستگاه‌ها در مردم‌داری و مردم‌مداری امکان‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد چنانچه عزم جدی برای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید  و عملیاتی شدن شعارهای آن وجود دارد، استانداران باید مسیر مردم‌داری، در صف مقدم همراهی و پشتیبانی روابط‌عمومی‌های مردم مدار قرار گیرند و با مکانیزم‌های نظارتی و حمایتی موثر، مدیران دستگاه‌ّهای اجرایی را برای تقویت و همراهی روابط‌عمومی‌ها در این مسیر، ترغیب ، تشویق و ملزم نمایند.




طبقه بندی: سیاسی،  اجتماعی،  ارتباطات اجتماعی، 
برچسب ها: روابط عمومی، مردم داری، مردم مداری، تدبیر و امید، دولت مردم داران،  

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 آذر 1392 توسط محمد امامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn