تبلیغات
بهار نو - دستاورد روابط عمومی در امر پژوهش

بهار نو
 
عشق یعنی ظاهر باطن نما / باطنی آکنده از نور خدا


ساخت فلش مدیا پلیر
ابزار وب Online User

هنگامی که در مخابرات خراسان، مسئولیت مشاور مدیرعامل و رییس روابط عمومی را داشتم، با توجه به ضرورت و اهمیت فعالیت های پژوهشی در روابط عمومی و غنی ساختن دیدگاه های مشاوره ای و کارشناسی روابط عمومی، به کمک دوستان و همکارانم که عمدتا از فارغ التحصیلان علوم اجتماعی و پژوهشگری و ارتباطات بودند، هسته ای با عنوان هسته پژوهش راه اندازی کردیم و با پیگیری های لازم، چنین روالی را ایجاد کردیم که وقتی مسایل و مشکلات مردم در قالب پژوهش ارائه می شد، چکیده ی این پژوهش ها در دستور کار هیئت مدیره قرار می گرفت و در هنگام بحث از اینجانب نیز دعوت می شد تا گزارشی از نتایج پژوهش را ارائه کنم و در نهایت، پس از بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای پیشنهادی پژوهش، هیئت مدیره شرکت تصمیم های لازم را اتخاذ می کرد و مصوبه های هیئت مدیره برای اجرا به بخش های ذیربط ابلاغ می شد.

به این منظور آیین نامه ای را تدوین و تدارک دیده بودم که برای بهره مندی علاقه مندان در ذیل ارائه می کنم:

آیین نامه هسته پژوهش

مقدمه :

یكی از نقش های مهم روابط عمومی كارآمد، ایجاد بستر مناسب برای اجرای برنامه های سازمان است و این مهم با شناخت نسبت به فهالیتها و برنامه ها و كسب آگاهی در خصوص تصمیم ها، گرایش ها و عقاید و دیدگاههای دست اندركاران، مردم و مشتریان محقق خواهد شد.

بدیهی است كه تحقیق و پژوهش می تواند این شناخت و آگاهی را به نحو مناسبی در اختیار ما قرار دهد و این امكان را برای ما فراهم آورد تا با انطباق ذهنیت با واقعیتهای موجود و پژوهش و تحقیق كه عملی سیستماتیك و منظم است و نتایج آن قابل تعمیم و بهره برداری علمی و حرفه ای می باشد، سازمان و روابط عمومی را در ایجاد پیوند با مخاطبان عام و خاص و ایفای نقشهای حرفه ای و شناسایی و رفع مشكلات یاری رساند.

روابط عمومی شركت مخابرات خراسان نیز با آگاهی از نقش حساس پژوهش در تعالی سازمان از بهار 1380 اقدام به ایجاد واحد تحقیقات و ارتباطات مردمی نمود و اجرای پژوهشهای گوناگون را در دستور كار خود قرار داد و تا كنون با پشتوانه حمایت سازمانی و كارشناسان و همكاران سختكوش خود توانسته است پژوهشهای متعدد و راهگشایی را ارائه نماید.

اینك كه با گسترش دامنه پژوهش در سطح مخابرات استان، روابط عمومی شركت مخابرات خراسان می رود تا با و تبیین دیدگاههای مشتریان، مسائل و مشكلات و ارائه راهكارهای مبتنی بر پژوهش، سطح مشاركت خود را در اعتلای سازمان توسعه بخشد، ضرورت ساماندهی و سیاستگذاری پژوهشها بیش از پیش حس می شود.

در این راستا روابط عمومی شركت مخابرات خراسان با توجه به ضرورتهای یاد شده در بهار 1382 اقدام به تشكیل "هسته پژوهش" و تدوین آیین نامه پژوهش در مخابرات خراسان نمود.

اركان :

اعضای هسته پژوهش روابط عمومی عبارتند از:

  • رییس اداره روابط عمومی به عنوان رییس
  •  كارشناس و مسئول واحد تحقیقات و ارتباطات مردمی به عنوان جانشین رییس
  • كارشناس و مسئول واحد روابط عمومی مخابرات مشهد به عنوان عضو
  • یك نفر از پژوهشگران همكار به انتخاب رییس روابط عمومی به عنوان عضو
  • یك تا دو نفر از پژوهشگران همكار به انتخاب رییس روابط عمومی به عنوان عضو

هسته پژوهش می تواند از استادان مشاور و متخصص برای حضور در نشست های خود دعوت نماید.

اهداف :

هدف اصلی "هسته پژوهش روابط عمومی" برنامه ریزی، سیاستگذاری و جهت دهی به پژوهشهای اجتماعی مرتبط با مخابرات و ارتقای كمكی و كیفی این پژوهشها در سطح شركت مخابرات استان خراسان است.

هسته پژوهش روابط عمومی همچنین نهادینه كردن پژوهش به عنوان راهكار اصولی ارائه مشاوره های كارشناسانه برای تصمیم سازی و تصمیم گیری پیرامون استراتژی ها، اهداف و برنامه های شركت مخابرات خراسان را هدفگذاری كرده است.

وظایف و برنامه ها :

"هسته پژوهش روابط عمومی" در راستای اهداف، این وظایف و برنامه ها را در سطح مخابرات استان خراسان دنبال می كند:

  •  برنامه ریزی، سیاستگذاری و جهت دهی طرحهای پژوهشی اجتماعی كه در سطح مخابرات استان و شهرستانها اجرا می گردد.
  •  شناسایی موضوع و تعیین اولویتهای پژوهشی مرتبط با موضوع مخابرات در سطح استان
  •  بررسی، ارزیابی و صدور مجوز اجرای طرحهای پژوهشی اجتماعی در سطح مخابرات خراسان و تایید نهایی آن
  •  نظارت بر نحوه اجرای پژوهش های اجتماعی در مركز استان و شهرستانها و ساماندهی آنها
  • تهیه پیشنهاد تحقیق (ResearchProposal) پیرامون موضوعهای مورد نیاز مخابرات خراسان
  •  بررسی موضوع اولویتهای طرحهای پیشنهادی
  •  ارجاع و توزیع پژوهشهای اجتماعی مخابرات به پژوهشگران پیرامون پژوهشهای در دست اقدام
  •  ساماندهی . غنی سازی بانك اطلاعات پژوهشها و مقالات پیرامون و دانش روز مخابرات با بهره گیری از اینترنت و سایر منابع اطلاعاتی
  • تایید نهایی پروژه های در دست اقدام پیش از حروفچینی و توزیع
  •  نظارت بر زمانبندی پروژه های در دست اقدام و كنترل بر روند پیشرفت كار و رفع مشكلات احتمالی آنها
  • تمهیدات لازم برای اثر بخشی پژوهشها و عملی ساختن نتایج پژوهشها

وظایف دبیر هسته پژوهش :


  •  اداره امور دبیرخانه هسته پژوهش و پیگیری آنها زیر نظر مستقیم رییس روابط عمومی
  •  پیگیری تشكیل نشستهای 15 روز یكبار هسته پژوهش و در صورت لزوم نشستهای فوق العاده برای بررسی و ارزیابی طرحهای پژوهشی و پیگیری تحقق اهداف هسته
  • تهیه و آماده سازی دستور كار نشستها
  • پیگیری و مشاركت در اجرای وظایف و تحقق اهداف هسته
  •  تهیه شناسنامه پژوهشهای روابط عمومی
  •  روزآمد ساختن اطلاعات مورد نیاز هسته پژوهش
  • انجام سایر امور محوله از سوی رئیس روابط عمومی




طبقه بندی: فرهنگی،  ارتباطات اجتماعی، 
برچسب ها: روابط عمومی، پژوهش، آیین نامه، هسته پژوهش، تجربه، خاطره، مشاوره،  

نوشته شده در تاریخ جمعه 13 آبان 1390 توسط محمد امامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn