بهار نو
 
عشق یعنی ظاهر باطن نما / باطنی آکنده از نور خدا


ساخت فلش مدیا پلیر
ابزار وب Online User

از سرمایه های اجتماعی سازمان حفاظت کنیممحمد امامی: امروزه یکی از سرمایه هایی که بیش از سرمایه مالی، فیزیكی و انسانی یا ثروت مادی و تجهیزات و امكانات و فناوری‌ها برای سازمان ها اهمیت یافته است، سرمایه های اجتماعی   (SOCIAL CAPITAL) است.

این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود.

سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه و  بستر  مناسبی برای دستیابی به بهره وری و موفقیت سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است.

در عصر حاضر، سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند و .....

از سرمایه های اجتماعی سازمان حفاظت کنیمامروزه یکی از سرمایه هایی که بیش از سرمایه مالی، فیزیكی و انسانی یا ثروت مادی و تجهیزات و امكانات و فناوری‌ها برای سازمان ها اهمیت یافته است، سرمایه های اجتماعی   (SOCIAL CAPITAL) است.

این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود.

سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه و  بستر  مناسبی برای دستیابی به بهره وری و موفقیت سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است.

در عصر حاضر، سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند و شبکه های روابط جمعی و گروهی، انسجام بخش میان انسان ها، سازمان ها و انسان ها و سازمان ها با سازمان ها می باشد. در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند و بدون سرمایه اجتماعی، پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار می شوند.

امروزه مدیران و کارکنان سازمان ها،  افزون بر این که باید برای هموار کردن راه موفقیت و کامیابی خود و سازمان، در سازمان و جامعه هدف ، سرمایه اجتماعی ایجاد کنند، وظیفه دارند تا از سرمایه های اجتماعی موجود با حساسیت و به خوبی حفاظت و حراست کنند.

«اعتماد مردم به سازمان» از جمله سرمایه های اجتماعی است که به سادگی به دست نیامده و حاصل فرایندهای طولانی خدمتگزاری مستمر و تامین نیازهای شهروندان و تعامل شایسته با آنان است و سازمان هایی که دارای شعاع اعتماد گسترده تری هستند، از سرمایه های اجتماعی بالاتری برخوردارند. لذا پذیرفته نیست مدیران و کارکنانی که در برابر چگونگی صرف هزینه ها  و سرمایه های مالی، فیزیکی و ثروت مادی و تجهیزات و امکانات ، از خود واکنش نشان می دهند، در برابر سرمایه های اجتماعی سازمان و هدر رفتن آن بی تفاوت بوده و یا با بی مسئولیتی و طرح نابجای موضوع ها و شبهه هایی که می توان راه حل آن را در درون سازمان جستجو کرد،  در فضایی خارج از سازمان، به بهانه حفاظت از سرمایه های مادی، این سرمایه های اجتماعی را بر باد دهند.

از سویی مدیران هوشمند باید در درون سازمان، مکانیزم های ارتباطی مناسبی را تدارک  ببینند تا ضمن برخورداری از اندیشه های گوناگون کارکنان، زمینه را برای تعرض ناآگاهان و کوته بینان به سرمایه های اجتماعی از میان بردارند.

بی تردید وجود فضایی مبتنی بر آگاهی و تعامل و تضارب اندیشه ها ، پرهیز از جدل های بی خاصیت و ترویج گفت و گوهای کارآ و ثمربخش در درون سازمان، می تواند مانع شبهه آفرینی شبهه آفرینان شود و می توان با ارتقای سطح و میزان آگاهی ها و شفاف سازی پیرامون عملکردها و برنامه های سازمان و واکسینه ساختن افکار عمومی، پاس داشت سرمایه های اجتماعی سازمان را تسهیل نمود.

ایجاد چنین مکانیزم و فضایی، مستلزم عزمی جدی در مدیران ارشد سازمان و تلاش برای افزایش ظرفیت ها و سعه صدر آنان برای شنیدن صداها و اندیشه های گوناگون و مخالف،  و بهره مندی از بهترین قول ها و اندیشه هاست. درست همانگونه که قرآن کریم به ما سفارش می کند: فَبَشِّر عِبادی الَّذینَ یَستَمِعوُنَ القَول فَیَتَّبِعوُنَ اَحسَنَِۀ ؛ بشارت باد بندگانی را که قول های مختلف را می شنوند و بهترین آن ها را انتخاب می کنند.

خلق چنین فضایی می تواند وفاداری سازمانی را رواج بخشد به گونه ای که افراد، ماورای علایق کوته بینانه فردی، گروهی و بخشی، داوطلبانه از موازین سازمان پیروی کرده و به وظایف خود عمل کنند، از سازمان در برابر تهدیدها دفاع کنند، برای کسب حسن شهرت سازمان و برای دستیابی به منافع کل سازمان مشارکت کنند. در شرایط نامطلوب به سازمان متعهد باشند، شرایط اجتناب ناپذیر ناراحت کننده را جوانمردانه و با گذشت، بدون شکایت و ابراز ناراحتی تحمل کنند، احساس هویت سازمانی داشته باشند و از هویت سازمانی خویش و تهدیدها در برابر بیرونی ها حفاظت و حراست نمایند.

بادا که چنین باد.





طبقه بندی: اجتماعی، 
برچسب ها: سرمایه اجتماعی، سازمان، اعتماد مردم، توسعه، سعه صدر، شنیدن صداهای گوناگون، هویت سازمانی،  

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 آذر 1389 توسط محمد امامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn