تبلیغات
بهار نو - گزارش مناظره مرتضی نبوی و علی‌محمد حاضری

بهار نو
 
عشق یعنی ظاهر باطن نما / باطنی آکنده از نور خدا


ساخت فلش مدیا پلیر
ابزار وب Online User
ایسنا: اولین جلسه از سلسله‌نشست‌های تبیین دیدگاه‌ها و مواضع شخصیت‌ها، احزاب و تشكل‌های سیاسی و دینی با حضور « مرتضی نبوی و علی‌محمد حاضری» از سوی نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.
مرتضی نبوی، عضو شورای مركزی جامعه اسلامی مهندسین در سخنانش درباره با انتخابات دهم و وقایع پس از آن گفت: به نظر می‌آید انتخاباتی كه پشت سر گذاشتیم از ویژگی‌هایی برخوردار بود كه آن را از سایر انتخابات‌ها متمایز می‌كند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: در این انتخابات با توجه به رقابت سنگینی كه وجود داشت دو جریان اصلی كشور كه سابقه‌دار نیز هستند با تمام قوا به صحنه آمدند و به رقابت پرداختند......

وی افزود: یكی از پدیده‌های این انتخابات مناظره‌های رودررو و دوبه‌دوی كاندیداها بود كه از صراحت و شفافیت برخوردار و باعث شد صحنه انتخابات و تبلیغات بسیار داغ شود؛ چنان‌كه شاهد مشاركت ‌‌٨٥ درصدی باشیم كه البته عواقبی نیز به دنبال داشت.
نبوی هم‌چنین به حضور طرفداران كاندیداها تا پاسی از شب در خیابان‌ها برای حمایت از كاندیدای مورد علاقه‌شان اشاره كرد و گفت: شاهد بودیم نه فقط در تهران و شهرهای بزرگ، بلكه در شهرهای كوچك و بخش‌ها طرفداران كاندیداها تا پاسی از شب در خیابان‌ها حاضر می‌شدند.
وی در ادامه به دو قطبی كه در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری شكل گرفت اشاره كرد و افزود: بین دو تن از كاندیداها كه رقابت بیشتری میانشان وجود داشت نوعی دو قطبی به وجود آمد و با مسامحه می‌شود گفت نوعی تقسیم‌بندی در جامعه انجام شد؛ چرا كه در یك طرف محور اصلی گفتمان احمدی‌نژاد عدالت بود و اكثریتی كه در جامعه رای دادند، نشان دادند طرفداران عدالت هستند و از طرف دیگر آقای موسوی بود كه به نظر مساله آزادی محور اصلی تاكید او بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: نوعی دو قطبی در انتخاباتی كه پشت سر گذاشتیم نیز در جامعه شكل گرفت؛ به ویژه به این علت كه احمدی‌نژاد به پدیده‌ اشرافی‌گری كه در طول سه دهه جمهوری اسلامی به طور جدید شكل گرفته بود حمله و رقیبش را به این گروه منتسب ‌كرد. این اشرافیت جدید طبقه حاكمی بودند كه در این سه دهه در جمهوری اسلامی حضور داشتند و از تكنوكرات‌های بالای كشور شكل گرفته بودند كه قبل از ورود احمدی‌نژاد به صحنه سیاسی، مدار بسته‌ای را برای مسوولیت‌ها ایجاد كرده بودند و این موضوع نیز مورد نقد جدی مردم بود.
وی ادامه داد: در سال ‌‌٨٣ و این دوره انتخابات احمدی‌نژاد روی مساله اشرافیت متمركز شد و با توجه به حساسیتی كه در بین مردم در رابطه با این موضوع به وجود آمده بود، تاكید داشت دست طبقه اشرافی جدید را از اركان حكومت كوتاه كند؛ چنان‌كه در دوره اول نیز شاهد بودیم تا حدود زیادی تغییرات ایجاد كرد كه به نظر، با خواست اكثریت جامعه تطبیق می‌كرد.
نبوی ضمن این كه شیوه حركت احمدی‌نژاد را خدمت به محرومیت توصیف كرد، افزود: از جمله اقدامات آقای احمدی‌نژاد سفرهای استانی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، بازكردن گره از مشكلات مردم در نقاط دورافتاده كشور و ... بود كه نتایجش را در آرا نشان داد و از حدود ‌٥ / ‌١٣ میلیون آرای روستاها، ‌‌١١ میلیون نصیب احمدی‌نژاد شد و در شهرهای كوچك نیز آرایش بیشتر بود و در شهرهای بزرگ رای‌ها به طور مساوی بین احمدی‌نژاد و موسوی تقسیم شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه كرد: پدیده‌ دیگری كه در این انتخابات شاهدش بودیم این بود كه برای اولین بار كسی كه رای آورد رایش در تهران ‌‌٣٠٠ هزار كمتر از رای رقیبش بود. بدین ترتیب رای آقای موسوی ‌‌٣٠٠ هزار تا در تهران بیشتر بود.
وی به اعتراضات پس از انتخابات در مورد نتیجه انتخابات نیز اشاره كرد و گفت: زمینه‌سازی این اعتراضات از قبل انجام شده بود، مبنی بر اینكه تقلب صورت خواهد گرفت و كمیته صیانت از آرا نیز تشكیل شده بود و وقتی هنوز نتیجه آرا معلوم نشده بود، اعتراضات شروع شد.
نبوی افزود: پس از مدتی شاهد پدیده‌ای بودیم كه خود را در مناسبت‌های مختلف نشان می‌داد؛ مثلا وقتی آقای هاشمی برای نماز جمعه آمدند این گروه كه به تازگی هویت پیدا كردند به صحنه آمدند و در روز قدس نیز خودنمایی كردند؛ البته باید گفت این گروه جزو قسمتی از طبقه متوسط جدید كشور هستند كه از تحصیل‌كردگان هستند و برای خود فرهنگی متفاوت با فرهنگ جمهوری اسلامی و انقلاب انتخاب كرده‌اند كه تحت تاثیر علوم انسانی غربی و رسانه‌های غرب است و این موضوع در رسانه‌هایشان نیز تجلی پیدا كرده است؛ مانند «جمهوری ایرانی» و « نه غزه، نه لبنان» كه تظاهر سیاسی این پدیده هستند؛ در حالی كه می‌توان گفت این پدیده بیشتر فرهنگی ـ اجتماعی است.
نبوی افزود: این جماعت كه بعد از انتخابات به نوعی هویت گرفتند نوع زندگی، رفت و آمدها، فیلم‌هایی كه تماشا می‌كنند، شبكه‌هایی كه با آن سروكار دارند و چت كردن‌هایشان روشن است و به صورت شبكه‌های اجتماعی كه آقای موسوی در بیانیه‌ی خود از آن نام برده‌اند اما این شبكه مستقل از موسوی، از طریق سایت‌ها و شبكه‌های ارتباطی جدید تشكیل شده است و آنها یكدیگر را شناسایی می‌كنند و با هم هماهنگ هستند.
مدیرمسوول روزنامه رسالت تصریح كرد: به نظر می‌آید جماعتی كه اخیرا هویت تازه‌ای گرفته‌اند، فرهنگ انقلاب را قبول ندارند. تصور من این است اگر به آقای موسوی و كروبی اعلام وفاداری می‌كنند تنها تا زمانی است كه آنها صحبت از اعتراض دارند، اما وقتی موسوی می‌گوید به قانون اساسی پایبندم و دنبال تثبیت جمهوری اسلامی هستیم با آرمان‌های این گروه برآمده از انتخابات متفاوت است؛ چرا كه آنها با قانون اساسی، انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی مشكل دارند و به نوعی تحت تاثیر فرهنگ غربی هستند.
وی ضمن این كه یكی از خواسته‌های اصلی « گروه تازه هویت پیدا كرده پس از جریان انتخابات» را آزادی دانست، گفت: از طرف دیگر عدالت خواسته جدی اكثریت جامعه است كه در تقسیم‌بندی آرا خود را نشان داده است و با توجه به عملكرد احمدی نژاد طرفداران آن مشخص هستند؛ البته باید بگویم این گروه تازه هویت‌یافته متفاوت از موسوی هستند و حمایت آن‌ها موقت است و به راه خود مستقل از موسوی و كروبی ادامه می‌دهند و درصد كمی از ‌‌١٣ میلیون رای موسوی را تشكیل می‌دهند.
نبوی افزود: قسمت قابل توجهی از آرای موسوی "نه" به احمدی‌نژاد بود، افراد زیادی از آنها به انقلاب و جمهوری اسلامی پایبند هستند و در واقع انتقاد شدید یا مخالفت با احمدی‌نژاد داشتند كه به موسوی رای دادند، اما با حوادث پس از انتخابات تجزیه و تفكیك شدند، از طرف دیگر ممكن است در سبد رای احمدی‌نژاد هم عده‌ای به علت این كه نگران رای آوردن موسوی بودند به احمدی‌نژاد رای دادند؛ پس دو قطبی بین عدالت و آزادی برقرار شد كه در جمهوری اسلامی یك دو قطبی تصنعی بود؛ چرا كه با جمهوری اسلامی جور در نمی‌آید كه عدالت در مقابل آزادی باشد؛ چون عدالت و آزادی از شعارهای اصلی انقلاب هستند. همچنین در این انتخابات گروهی به اشرافی‌گری برخاسته از طبقه حاكم در دولت‌های سه دهه گذشته منتسب شدند و طرفی به مخالفت با آن می‌پرداخت و می‌خواست دست آنها را از منابع مردم كوتاه كند.
به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه این جلسه نبوی در پاسخ به پرسش یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه برای جلب اعتماد شبكه‌های اجتماعی تازه شكل گرفته بعد از انتخابات چه راهكارهایی وجود دارد؟ گفت: معتقدم نظام باید اول آنها را به رسمیت بشناسد و سعی كند آنها را هدایت كند تا در چارچوب قانونی البته با پیش‌بینی‌های لازم اعتراضاتشان را بیان كنند و اگر این جماعت می‌خواهد به مناسبتی در جایی جمع شود و اعتراضاتشان را منعكس كنند باید این پیش بینی‌ها انجام شود و البته به آنها تفهیم شود كه اظهار نظرشان باید در چارچوب‌های قانونی و با مجوز باشد، هم‌چنین به ساختارشكنی، تخریب، آتش زدن و ... منجر نشود.
وی افزود: در این زمینه احتیاج است تدابیری اندیشیده شود؛ از جمله این كه خط قرمز‌ها تعریف شوند و فضایی باز شود كه در آن رسانه‌های خاص،‌ نشریه‌ها، سایت‌ها و برنامه‌های خاصی از طریق رادیو و تلویزیون برگزار شود كه این عده بتوانند نظراتشان را منعكس كنند. همان طور كه فعلا مجوزی ندارند اما در مراسم روز قدس شركت و شعارهایی را مطرح می‌كنند؛ پس اولین راه حل این است كه نظام اقدامی كند تا این حركت‌ها از چارچوب غیرقانونی خارج شود.
نبوی تصریح كرد: فضایی را كه در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری باز شد، باید نظام پیش‌بینی می‌كرد؛ چرا كه یك واقعیت بود كه باید آن را می‌پذیرفت و هضم می‌كرد. البته نظام ما این ظرفیت را به خوبی دارد و دیگر چنین پدیده‌ای اسباب نگرانی برای نظام نیست؛ چون وقتی خواسته‌ها و شعارها شفاف شود، جامعه می‌تواند مرزبندی خود را مشخص كند و نظام نیز می‌تواند بدون دغدغه به آنها فرصت دهد تا نظراتشان را مطرح كنند؛ همان طور كه در حكومت‌های دیگر نیز معارضانی حضور دارند كه با نظارت پلیس و نیروهای امنیتی دست به تظاهرات می‌زنند.
وی راهكارهای مواجهه با این گروه‌ها را به دو دسته میان‌مدت و درازمدت تقسیم كرد و افزود: باید به بحثی كه سعید حجاریان اخیرا مطرح كرد و مقام معظم رهبری قبل و بعد از آن بسیار بر آن تاكید داشتند اشاره كرد كه موضوع تجدید نظر در علوم انسانی است؛ چرا كه این نسل را جمهوری اسلامی پرورش داده و علوم انسانی‌ای كه در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و از غرب گرفته شده كاملا سكولار است؛ پس نمی‌توان نظریات علوم انسانی را به دانشجویان بدهیم و در كنار آن حرفی از ولایت فقیه و معارف اسلامی نزنیم و توقع داشته باشیم آن‌ها تحت تاثیر قرار نگیرند.
نبوی افزود: در جامعه‌ای كه به طرز عمیقی اسلامی ـ ایرانی است، جوانان و دانشجویان باید با فرهنگ خود آشنا شوند و این تدبیر در دانشگاه امام صادق (ع) انجام شده است و در عین حال كه علوم انسانی تدریس می‌شود، فقه، معارف اسلامی نیز به دانشجویان تدریس می‌شود تا نسبت به نظریات غربی واكسینه شوند. هم‌چنین در دراز مدت باید كارهای عمیق فرهنگی انجام شود.
در ادامه این جلسه، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش یكی دیگر از دانشجویان مبنی بر این كه آیا نظارت از بالا و به صورت بخشنامه‌ای در مورد علوم انسانی ضربه وارد نمی‌كند و درهم آمیختگی علوم انسانی و اسلامی با روش‌شناسی علمی سازگار است؟ گفت: من دو سه سال پیش كارشناسی ارشد علوم سیاسی گرفته‌ام و با نظریات علوم سیاسی آشنا هستم، باید به شما بگویم در نظام كسی دنبال این نیست كه از بالا و به صورت بخشنامه‌ای اقدامی انجام شود. گویی كه نظام در بخشنامه‌ای علوم را اسلامی كند و این اتفاق عملی نیست. تنها به طور مثال دانشگاه امام صادق (ع) را مطرح كردم و تا جایی كه اطلاع دارم بحث از صدور بخشنامه نیست، بلكه كاری بنیادین است كه بر اساس فلسفه خودمان كه بسیار قوی است انجام خواهد شد؛ البته راهی طولانی است.
نبوی همچنین در پاسخ پرسش دیگری در مورد دادگاه‌های رسیدگی به اغتشاشات پس از انتخابات و سخنان عطریان‌فر، حجاریان و ... و تغییرات ‌‌١٨٠ درجه‌ای آن‌ها و این كه چرا هنوز كروبی و موسوی اصرار بر تقلب دارند؟ گفت: هر فرد به عنوان كسی كه صحنه را نظارت می‌كند می‌تواند برداشتی داشته باشد و این دوستانی كه گفتید، موضوع تجدید نظر در تفكرات قبلی را مطرح كردند كه همان بحث علوم انسانی است. وقتی با آقای حجاریان صحبت می‌كردم گفت پوزیتیویسم را خیلی وقت پیش نقد كرده است، چون اگر كسی نظریات غربی را بررسی كند می‌بیند در جامعه ما استفاده از آنها با مشكل مواجه می‌شود.
وی همچنین درباره مساله اصرار بر تقلب توضیح داد: شاهدیم فرصتی داده شد و مقام معظم رهبری یك هفته را برای رسیدگی به شكایت‌ها تعیین كردند و گروهی مشخص شد كه از اعضای آن آقایان ابوترابی و آقامحمدی بودند كه ملاقاتی با موسوی داشتند و در نهایت به آقای محتشمی‌پور ارجاع شد كه رییس كمیته صیانت از آرای موسوی بود و در جلساتی كه با آقای موسوی لاری داشتند در نهایت نامه‌ای با محورهای احتمال تقلب در انتخابات ارائه كردند. در این زمینه باید به این نكته اشاره كنم كه هر دوی این آقایان از وزرای سابق كشور هستند و با هر گونه تقلبی در این رابطه آشنایند اما متاسفانه آقای موسوی این نامه را قبول نكردند و در نتیجه مهلت به پایان رسید و تنها بازشماری رندم چند درصدی انجام شد، كه نتیجه آرا نیز تغییر نكرد؛ پس به نظر من آقای موسوی به دنبال رسیدگی به اعتراضات نبودند.
نبوی در پاسخ پرسش یكی دیگر از دانشجویان درباره اظهارات عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی در روز انتخابات و هنگام رای دادن مبنی بر اینكه اگر موسوی رای نیاورد حتما تقلب شده و همچنین حركت‌های فائزه هاشمی در تجمعات بعد از انتخابات و این سوال كه چرا نباید هیچ گونه برخوردی با اعضای خانواده هاشمی انجام شود؟ گفت: البته خانم فائزه هاشمی و برخی از خانواده هاشمی بازداشت شدند، اما اگر منشاء تظاهرات بعد از انتخابات را فقط به اظهارات همسر و دختر آقای هاشمی مختصر كنیم، قضیه را ساده گرفته‌ایم. البته نمی‌گویم نقشی نداشته‌اند، اما ماجرا به این سادگی‌ها نبوده و اگر این صحبت‌ها هم نمی‌شد باز این اتفاقات می‌افتاد.
وی افزود: ما امیدواریم روزی برسد كه همه در برابر قانون مساوی باشند و شرایط فرهنگی و اجتماعی تحقق این امر در جامعه پدید آید. باید بگویم شخص آقای هاشمی معتقد است باید به تخلفات بچه‌های ایشان نیز رسیدگی شود و از طریق برخی روحانیون عضو خبرگان مانند حجت‌الاسلام قره‌باغ مطرح شد كه آقای هاشمی معتقدند در دادگاهی باید به تخلفات فرزندانشان رسیدگی شود. پس نظر آقای هاشمی این است و برای ما مهم است و ظاهرا قرار است این اتفاق بیفتد و هم به شكایت‌ها علیه فرزندان هاشمی و هم شكایت‌های آنها علیه دیگران رسیدگی شود.
وی همچنین در پاسخ پرسشی مبنی بر این كه « چرا به تخلفات خاتمی و موسوی به عنوان سردمداران اغتشاشات رسیدگی نمی‌شود؛ زیرا افرادی كه كمتر موثر بودند در دادگاه‌ها عنوان كرده بودند به تحریك بعضی دیگر وارد این صحنه شده‌اند» گفت: امیدواریم اساسا شرایط جامعه ما طوری شود كه رسیدگی به تخلفات افراد در هر سطحی عادی باشد اما در عین حال در حق افرادی كه در سطوحی هستند رعایت‌هایی می‌شود.
به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه یكی دیگر از دانشجویان با اشاره به اصل ‌‌٢٧ قانون اساسی مبنی بر این كه برگزاری هر نوع راهپیمایی كه مخل مبانی اسلام و مسلحانه نباشد آزاد است، هم‌چنین با توجه به مشروح مذاكرات قانون اساسی در پیش‌نویس اولیه و رویه حكومت عدل علی (ع) چطور وقتی درخواست برگزاری راهپیمایی از طرف اشخاص بزرگ جامعه و همچنین از طرف حزب‌های قانونی مطرح می‌شود آنها را سران اغتشاشات می‌خوانند؟ گفت: قانون اساسی تا تبدیل به قانون عادی نشود مبنای عمل نیست.
نبوی افزود: در زمینه برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌ها بر اساس قانون احتیاج به صدور مجوز وجود دارد و بدون آن غیر قانونی است. همچنین اینكه بگوییم هیچ اغتشاشی نبود، كسی به قتل نرسید، جایی به آتش كشیده نشد، به مقدسات توهین نشد، واقعیت نیست. اما من در تقسیم‌بندی‌ای كه انجام دادم جماعتی برآمده از این حوادث را كه هویت یافته‌اند و فرهنگ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را قبول ندارند، مستقل از موسوی و كروبی دانستم كه البته به نظر من نظام این‌ها را نیز باید به رسمیت بشناسند و تمهیداتی بیندیشد تا در چارچوب قانونی نظراتشان را بیان كنند؛ اما درخواست ما از آقای موسوی و كروبی این است كه مرزبندی‌شان را با این دسته از افراد مشخص كنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این نشست، علی‌محمد حاضری دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: اگر اساس بحث و استدلال و دیالوگ دوجانبه را قبول داریم، باید ببینیم این موضوع در كشور در حال حاضر چه وضعی دارد.
وی ابراز عقیده كرد: اگر قرار باشد حد و حدود استدلال، پرسش و پاسخ، در كشور در سطح فعلی باشد معلوم است در این كشور استدلال، برهان و گفت‌وگو تعطیل است.
دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح كرد: اساسا طی سه ماه گذشته اگر قرار بر این بود كه طرفین قضایا به بیان تفكر و استدلال خود می‌پرداختند، باید پرسید كجا توانسته‌اند صحبت‌هایشان را مطرح كنند و كجا سخن طرف مقابل شنیده شده است؛ چون هرچه را امروز شما مطرح می‌كنید از صحبت‌ها و خبررسانی‌ها و اطلاعات یك طرفه‌ای است كه به شما گفته‌اند و متاسفانه آن را وحی منزل گرفته‌اید.
وی در ادامه اضافه كرد: اگر كسی می‌خواهد پرسشی را مطرح كند و پاسخ بگیرد باید فضای كشور فضای طرح سوال و پاسخگویی باشد. برای مثال در كشور ممكن است اتفاقاتی بیفتد كه در یك طرف آن عده‌ای حضور داشته باشند كه اطلاعات غلط، تحلیل غلط و یا بالاتر از آن بدفهمی دارند، اما همان عده اعتراض دارند و در معنای واقعی اعتراض یعنی بیان حرفی غیر از آنچه دیگران می‌گویند و پرسش ما این است كه در این دو سه ماه صحبت‌های آنها در این مقوله در كجا شنیده شده است.
وی با بیان این كه « اگر در این كشور كسانی از سر دلسوزی و علاقه‌مندی و وفاداری به نظام نتوانند تصویر غلطی را كه در حال حاضر از نظام ارائه می‌شود اصلاح كنند فاجعه‌ای بزرگ است»، در بیان اعتقادش براندازی در كشور را به معنی ارائه تصویری از نظام كه در آن مخالف راهی برای بیان نظراتش ندارد دانست و گفت: این بزرگ‌ترین ظلم به نظام است.
وی افزود: ما معتقدیم این انتخابات یكی از بهترین فرصت‌ها برای نظام بود كه گله‌ها و ضعف‌ها را بشنود و آنها را برطرف كند البته نه توسط كسانی كه خارج از اندیشه و تفكر نظام هستند و از آن طرف، به طور مثال كسی مثل موسوی است كه با تمام سوابقش حتی در ‌‌٢٠ سال سكوت خود نشان داد به هیچ چیز جز قوام و تحكیم نظام نمی‌اندیشد و حتی حاضر نیست ذیل عنوان رسمیت یافته اصلاح‌طلبی خود را معرفی كند، و شاهدیم نه تنها با برندازها، سلطنت‌طلب‌ها و ... ارتباطی ندارد، بلكه با مرزبندی با اصلاح‌طلبی می‌آید و خود را اصلاح‌طلب اصول‌گرا معرفی می‌كند كه به مواضعش پایبند است.
وی همچنین به بزرگ‌ترین اعتراض ابطحی مبنی بر اینكه زمانی كه موسوی آمد آن را نپذیرفتیم، چون به طور اعتراض‌آمیز به خاتمی آمد، گفت: كسی مثل موسوی با این سوابق آمده است تا از كشور، ‌نظام و انقلاب دفاع كند و می‌خواهد بر اساس گفتمان و سابقه‌ای كه از نظام،‌ انقلاب و امام دارد عمل كند كه ممكن بود در این جریان با حمایت اكثریت مردم مواجه شود و مسوولیت را به عهده بگیرد و یا این اتفاق نیفتد. به هر حال آمده بود تا چنانچه اكثریت خواستند مسوولیت خود را انجام دهد.
حاضری ضمن اینكه انتخابات اخیر را بزرگ‌ترین فرصت برای نظام دانست تا نشان دهد به قواعد دموكراسی، حقوق شهروندی، آزادی مدنی، حق تعیین سرنوشت توسط مردم ملتزم است و نظام جمهوری اسلامی و ساختار ولایت فقیه و گفتمان دموكراتیك را برمی‌تابد و در چارچوب آن عمل می‌كند، افزود: موسوی در انتخابات بر اساس این منطق شركت كرد.
وی با بیان این عقیده كه در انتخابات برگزار شده جمعیتی كه بر اساس نتایج رسمی ‌‌١٤ میلیون نفر هستند تلقی و تصورشان این است كه تقلب شده است، اظهار كرد: معلوم است در چنین وضعی مسوولان متكی به مردم و اكثریت كاملا می‌توانستند در این موضع باشند كه سخن و حرف معترضان را بشنوند و اجازه دهند در جامعه مطرح شود و آنها نیز با استدلال پاسخ دهند؛ چرا كه قطعا اگر تقلبی نباشد، وقتی حرف‌های مطرح شود، مردم در شرایط برابر پس از طرح ادعاها می‌توانند تشخیص دهند و آنكه اشتباه می‌گوید رسوا خواهد شد.
وی با تاكید بر اینكه وقتی قائل به گفت‌وگو هستیم باید فضای رسمی كشور فضای گفت‌وگو باشد، گفت: اگر گفت‌وگو در كشور به سطحی رسید كه جای گفت وگو در همین حد فعلی باشد، به معنای تعطیلی گفت‌وگوست؛ یعنی گفت‌وگو جایی ندارد و این بزرگ‌ترین ظلم به نظام است؛ پس ما معتقدیم كسانی كه چنین تصویری از جمهوری اسلامی مطرح كرده‌اند در مقابل خون شهدا پاسخگو هستند.
وی با بیان این مطلب كه معتقدیم اسلام الگوی برجسته حقوق شهروندی، دموكراسی، اعتقاد به آرای مردم است، افزود: موسوی نیز به این موضوع اعتقاد دارد و اگر خدشه‌ای در این تصویر به وجود آمده، مسوول آن كسانی هستند كه آن را ایجاد كردند و امیدواریم نیروهایی مانند مهندس نبوی كه به صراحت و وفاداری آنها به نظام اعتقاد داریم، وزن و جایگاهشان به حدی برسد كه در تغییر وضع موجود موثر باشند.
دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: این فرض كه تمام عرصه‌های دیالوگ دو طرف منتفی شده و عرصه یك سویه ایجاد شده است مفید نخواهد بود و متاسفانه شما هرچه می‌گویید محصول بیاناتی است كه از این تریبون‌های یك سویه مطرح شده است و چیز دیگری نشنیده‌اید؛ پس باید این وضع اصلاح شود.
وی ابراز عقیده كرد: امیدواریم مثلا مهندس نبوی بتوانند كمك كنند تصویری اسلامی‌تر از انقلاب ارائه دهیم؛ چرا كه آنچه الان ارائه می‌شود تصویری متناسب با شان ولایت و نظام علوی نیست.
به گزارش ایسنا در ادامه نبوی گفت: به نظر می‌آید دكتر حاضری جایگاه گفت‌وگو را مقداری با تصمیم‌گیری‌هایی كه در نظام باید انجام شود، خلط كرده‌اند.
وی افزود: برای اینكه نتیجه انتخابات برای كشور معلوم شود، آن را به گفت‌وگو میان مردم نمی‌گذارند و در هیچ كجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد؛ چرا كه جای گفت‌وگو اینجا نیست و قانون مسیری مشخص كرده است؛ البته گفت‌وگو بسیار خوب است و فضایی مثل این جلسه می‌تواند در تلویزیون هم باشد؛ چنان كه شاهدیم برای رسیدگی به اعتراض‌ها مقام معظم رهبری فرصت یك هفته‌ای را تعیین كردند كه قرار بود اگر لازم شد تمدید نیز بشود و اینجا بود كه موسوی باید آستین بالا می‌زد و اعتراضی را كه رییس كمیته صیانت از آرایش تنظیم كرده بود می‌پذیرفت، اگر آقای موسوی تابع قانون اساسی بود باید پای اعتراضات را امضا می‌كرد تا بررسی و از مسیر قانونی به آن رسیدگی شود. اما موسوی آن مسیر را طی نكرد و این موضع انسان دموكراتیك كه طرفدار قانون است نیست.
وی با اشاره به سخنان حاضری مبنی بر اینكه موسوی اصلاح‌طلبی است كه به اصول مراجعه می‌كند اظهار كرد: ما خوشحال بودیم كه چنین شخصی از طرف اصلاح‌طلبان وارد صحنه شده است اما موسوی باید مرزبندی‌اش را با جماعتی كه برخی شعارها را مطرح می‌كند مشخص كند و بگوید این شعارها را قبول ندارد و به خط امام و جمهوری اسلامی پایبند است؛ البته اشكالات اساسی در تبلیغات موسوی را شاهد هستیم؛ چرا كه خود او به مساله لبنان و غزه دامن زد و آن طور كه وعده داده بود، به اصول پایبند نماند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با تاكید بر اینكه گفت‌وگو خوب است اما نتیجه انتخابات را در هیچ جای دنیا به گفت‌وگو نمی‌گذارند، گفت: این یعنی نتیجه انتخابات را قبول نداریم و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و همان است كه بیگانگان از ما می‌خواهند؛ یعنی كشوری بی‌ثبات.
وی افزود: دیروز نیز دیدم از قول آقای هاشمی نقل شده است به موسوی گفته بود از مسیر قانونی اعتراضات را پیگیری كند و در بیانیه مجمع نیز بر این موضوع تاكید شده بود؛ البته با اشاره به اینكه نظام نیز باید رسیدگی كند. البته نظر من این است كه نظام باید حتی به آنهایی كه قانون اساسی را قبول ندارند فرصت دهد در چارچوب قانونی نظراتشان را مطرح كنند.
در ادامه این جلسه حاضری گفت: فكر می‌كنم مهندس نبوی نیز موافق باشد اگر نقل رویدادی را انجام می‌دهیم كوشش كنیم به اندازه كافی آنچه نقل می‌شود، دقیق باشد.
به گزارش ایسنا حاضری در ادامه در توضیح مكانیزم قانونی اعتراض‌ها گفت: به هر حال آقای موسوی معتقد بود باید به تخلفات رسیدگی شود و در عین حال یكی از موارد تخلف كه مورد نظر او بود در مورد موضع شورای نگهبان بود. او معتقد بود هر جایی كه رسیدگی را انجام می‌دهد باید به عملكرد شورای نگهبان نیز رسیدگی شود و قرار شد هیاتی تعیین شود كه این كار را انجام دهد و فرض بر این بود كه هیات می‌خواهد حكمیت كند.
دبیر كل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاكید بر اینكه شرط عقلایی و بدیهی حكمیت مرضی‌الطرفین بودن است و با بیان این كه حتی در یك دعوای خانوادگی بین زن و شوهر نیز بحث این است كه حكم مرضی‌الطرفین باشد، اما معلوم است در هیاتی كه تعیین كرده‌اند این شرط رعایت نشده است، اظهار كرد: در عین حال آقای موسوی در ارتباط با همان هیات نیز پذیرفت و گفت باید به تخلف شورای نگهبان رسیدگی كرد و این هیات آن را به عهده گیرند و در عین حال بازشماری آرا فقط موكول به این نباشد كه برگه‌های موجود در داخل صندوق بررسی شود. اگر موسوی واقعا حرف بی‌ربطی می‌زد چرا نگذاشتند حرفش را از طریق رسانه به گوش مردم برساند. مردم خود می‌فهمیدند اگر ادعاهای او بی‌ربط بود.
حاضری در ادامه با اشاره به آن‌چه عملكرد یك طرفه رادیو و تلویزیون از فردای روزی كه اعتراضات مطرح شد می‌خواند، ابراز عقیده كرد كه از فردای اعتراضات رادیو و تلویزیون و سایت‌ها یك طرفه شد. شاهد بسته شدن روزنامه‌ها بودیم و همچنین تریبون نماز جمعه نیز بسته و به طور كلی هر فرصتی كه برای طرح دیدگاه‌های معترضان بود تا جایی كه توان وجود داشت بسته شد.
حاضری تصریح كرد: تا امكان طرح دیدگاه‌ها به وجود نیاید ابهام رفع نمی‌شود؛ البته ممكن است صداها بسته شود، اما همیشه صداهایی كه بسته می‌شود پیام بدی دارد.
دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌كه قوام، دوام و عظمت جمهوری اسلامی به رفع ابهام است، افزود: عدم طرح ابهام‌ها كمكی نمی‌كند و هر اقدام و تلاشی برای پاسخگویی در رفع ابهام‌ها باشد در مسیر تقویت نظام است، پس هرگونه اقدامی كه مانع طرح ابهام شود در بلند مدت به زیان نظام خواهد بود. هرچند ممكن است برای مدعیان قدرت در كوتاه مدت مثل مسكن آرام‌بخش باشد.
به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه نبوی گفت: فكر می‌كنم به نظر جمع حاضر حرفی نبوده كه مطرح نشده باشد و در جامعه نیز همین طور است. در جواب او حاضری پاسخ داد اگر حرفی برای گفتن وجود نداشت رادیو و تلویزیون از بیان آن نمی‌ترسید.
همچنین در ادامه نبوی پاسخ داد: فرصت این بود كه اعتراض‌ها مطرح شود و كل اعتراضاتی كه ممكن بود به فرآیند انتخابات وجود داشته باشد در نامه موسوی لاری و محتشمی‌پور وجود داشت كه در جواب او حاضری گفت لطفا اجازه دهید كه خود آقای موسوی لاری و محتشمی پور این موضوع را تایید كنند.
در ادامه نبوی افزود: آقای موسوی می‌توانست همین نامه را به صورت اعتراض منتشر كند و امكان انتشار داشت كه بگوید اعتراض او به انتخابات شامل ‌١٠ بند است و آن را مشخص كند؛ همان طور كه بیانیه یك تا ‌١٣ خود را منتشر كرد. اما این كه بگویند مرجع قانونی را قبول ندارند، یعنی ساختار نظام را قبول ندارند؛ چون شورای نگهبان یك نهاد و مرجع رسیدگی است و شما كه می‌گویید قانون را قبول دارید كی هستید كه قانون را قبول دارید یا ندارید؟
به گزارش ایسنا در ادامه حاضری گفت اجازه بدهید آقایان موسوی، خاتمی و موسوی لاری از همین تریبونی كه پرسش‌هایی خطاب به آنها مطرح می‌شود پاسخ دهند.
نبوی در ادامه پرسید آیا آقای موسوی حاضر است در تلویزیون مناظره كند كه حاضری پاسخ داد معنای مناظره این است كه یك نفر ‌٥ دقیقه صحبت كند و طرف مقابل ‌٥ دقیقه جواب دهد. پس اجازه می‌دهید موسوی یك ساعت صحبت كند و در مقابل، ‌٢٤ ساعت جواب می‌دهید كه نبوی در جواب او گفت « این جمع حاضر و این نهاد نمایندگی، تا هفته آینده آقای موسوی و محتشمی پور می‌توانند بحث‌هایشان را در این جلسه مطرح كنند. حاضری در پاسخ به او گفت چطور آقای موسوی فحشش را از تریبون ‌٧٠ میلیونی بشنود و پاسخش را در تریبون چند نفری بدهد.
به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه مرتضی نبوی به علت اینكه باید به جلسه دیگر می‌رسید، جلسه را ترك كرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در سخنانی تصریح كرد: هر كس در این جلسه مدافع طرح سوال‌ها و شنیدن پاسخ است، در درجه اول كوشش كند ایده طرح سوال و گرفتن پاسخ را در جمهوری اسلامی نمایان كند. اگر كسی قائل به مطرح شدن سوالات و پاسخ گرفتن است باید در درجه اول تلاش كند فضای كشور فضای مقابله با طرح دیدگاه‌ها نشود.
وی افزود: به اندازه‌ای كه شما در این مسیر كمك كنید و فضای كشور در جهت رفع ابهامات حركت كند می‌توان به نتیجه رسید. اما اگر شما دلخوش باشید به مطالب، دادگاه‌ها، رسانه‌ها، اعترافات و... هیچ گاه به كشف حقیقت نخواهید رسید.
در ادامه این جلسه یكی از دانشجویان در پاسخ به دانشجوی دیگری كه اصل ‌٢٧ قانون اساسی را در جلسه مطرح كرده بود به اصل ‌٦١٨ قانون مجازات اسلامی اشاره كرد و گفت: هر گونه تجمع كه باعث اختلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم شود جرم محسوب می‌شود و ‌٦ ماه تا یك سال حبس دارد و یكی دیگر از دانشجویان با اشاره به صحبت‌های حاضری در مورد سوابق موسوی و اینكه سكوت وی به علت توجه به منافع انقلاب بوده است، چطور شما همچنین ادعایی می‌كنید گفت: متاسفانه شما غیر از طرح ادعاهای یك سویه چیز دیگری را مشاهده نكرده‌اید.
همچنین حاضری در جواب سوال دیگری مبنی بر اینكه كدامیك از اعتراضات آقای موسوی قانونی بود و آیا تحریك مردم و به آشوب كشیدن جامعه قانونی است و چرا آقای موسوی آخرین راه را به عنوان اولین راه انتخاب كردند، هم‌چنین چطور در صحبت‌هایتان از كلمه رژیم استفاده می‌كنید كه به حكومت نامشروع اطلاق می‌شود؟ گفت: اگر رشته تحصیلی شما مرتبط باشد من عذرخواهی می‌كنم و متاسفم كه چنین به شما یاد داده‌اند؛ چون به هیچ وجه رژیم به حكومت نامشروع گفته نمی‌شود.
وی هم‌چنین در جواب به این پرسش كه آیا تلقی تقلب وجود دارد و یا توهم تقلب، چطور شما از خون شهدا حرف می‌زنید و می‌گویید ما چیزی نشنیده‌ایم، یعنی می‌گویید صداوسیمای جمهوری اسلامی هیچ است و منبع شما BBC و CNN است گفت: من چنین نگفته‌ام؛ این حرف خود شما است؛ یعنی قبول دارید راهی برای مطرح شدن و شنیدن صداهای معترضین وجود ندارد و تنها BBC است.
حاضری در ادامه گفت: اگر به تعبیر شما این جمعیت ‌١٤ میلیون دچار توهم شده است می‌پرسم این توهم چگونه باید رفع شود. پس اجازه دهید این ‌١٤ میلیونی كه به تعبیر شما پشیمان شده و برگشته‌اند بتوانند اعتراضات خود را مطرح كنند.
وی افزود: جایی كه قانون‌مداری‌و ادعای قانونش توام با شنیدن سخن معترض به نقض قانون نباشد قانون‌مداری‌اش اشكال دارد . اگر معتقدید این گروه حرفی برای گفتن ندارند و ادعایش بر باد است و به راحتی می‌توان به آن پاسخ داد و مردم را قانع كرد كه صحبت‌هایش بی‌ربط است، دیگر نگرانی از طرح ادعاهایش وجود ندارد.
دبیركل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان گفت: هر زمان خواستید مطمئن شوید سخنان این عده بی‌پایه است مطمئن باشید كسانی كه از سخن بی‌پایه نمی‌ترسند و نگران نیستند اجازه می‌دهند این سخنان بی‌پایه شنیده شود.




برچسب ها: حاضری، مرتضی نبوی، انتخابات، مناظره، دوقطبی، گفت و گو، برهان، استدلال، آزادی،  

نوشته شده در تاریخ جمعه 24 مهر 1388 توسط محمد امامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn